maanantai 1. joulukuuta 2014

R.J Palacio - Wonder


You can't blend in when you were born to stand out.

My name is August. I won't describe what I look like. Whatever you're thinking, it's probably worse.

August Pullman wants to be an ordinary ten-year-old. He does ordinary things. He eats ice cream. He plays on his Xbox. He feels ordinary - inside.

But Auggie is far from ordinary. Ordinary kids don't make other ordinary kids run away screaming in playgrounds. Ordinary kids don't get stared at wherever they go.

Born with a terrible facial abnormality, Auggie has been home-schooled by his parents his whole life, in an attempt to protect him from the cruelty of the outside world. Now, for the first time, he's being sent to a real school - and he's dreading it. All he wants is to be accepted - but can he convince his new classmates that he's just like them, underneath it all?


Minua itkettää. Onnesta. Sillä voi Wonder minkä teitkään.

R.J Palacion Wonder on kirja, josta olin kuullut todella paljon hyvää ennen siihen tarttumista. Ennakko-odotukseni olivat siis korkealla, eivätkä onneksi turhaan. Tätä kirjaa ei voi turhaan tai tarpeeksi kehua. Wonder on juuri niin hyvä, mitä voi odottaa.

Wonder kertoo tarinan kymmenenvuotiaasta August Pullmanista. Hän on täysin normaali, iloinen, hauska ja älykäs poika yhtä asiaa lukuun ottamatta. Auggien kasvot ovat synnynnäisesti pelottavalla tavalla epämuodostuneet. Ihmisten reaktiot häneen ovat usein sydämen särkeviä, aikuiset hätkähtävat ja lapset juoksevat karkuun. Auggie onkin ollut kotikoulussa kaikki kouluvuotensa, mutta nyt hän on menossa oikeaan kouluun ensimmäistä kertaa elämässään. Kouluvuodesta ei tule helppo kun on Auggien kasvot - sillä kuinka saada muut uskomaan, että hän on sisältä muuta kuin miltä ulospäin näyttää?

Wonder on jaettu kahdeksaan osaan, joista kolme on kirjoitettu Auggien näkökulmasta. Oman osuutensa saavat myös Auggien sisko Olivia, tämän ystävä Miranda ja poikaystävä Justin, sekä Auggien ystävät Summer ja Jack. Näkökulman vaihtaminen toimi mielestäni loistavasti, jokainen kertojanääni oli vahva ja omanlaisensa ja kirjaan tuli paljon lisää syvyyttä.

Minua nimittäin ihan oikeasti itkettää ja sattuu sydämeen silkasta onnesta. Wonder on aikamoinen tunteiden vuoristorata, sitä on välillä niin vihainen ja välillä niin onnellinen. Sitä haluaa lyödä jotakin ja seuraavassa hetkessä nauraa. Kirja onkin koskettava juuri teemoiltaan ja aihepiiriltään ja mielestäni Wonder on kirja, joka jokaisen tulisi oikeasti lukea. Sen jälkeen ei katso maailmaa ihan samalla lailla.

Wonderin lukeminen on nimittäin välillä todella tuskaista. Kirja näyttää todella uskottavasti ihmisten reaktiot Auggieen ja sen, kuinka jotkut ihmiset voivat olla uskomattoman julmia, jotkut jopa tarkoittamattaan. Minä ihan oikeasti halusin lyödä tiettyjä henkilöitä, eikä tilannetta yhtään helpottanut se, kuinka todentuntuisia kaikki oikeasti oli. Sillä jos ihan rehellisiä ollaan, kuinka moni meistä voisi sanoa lähtevänsä heti ystävystymään Auggien kanssa? Minä en luultavasti niin tekisi ja Wonder sai minut todella häpeämään sitä. Me suhtaudumme erilaisiin ihmisiin aivan liian usein halveksivasti ja peläten. Auggien sisällä asuu aivan ihana persoona, jota ei pääse näkemään, jos kompastuu pelottavaan ulkomuotoon. Kirjan lukemisen jälkeen ei voikaan suhtautua asiaan enää yhtä välinpitämättömästi ja ainakin minä haluaisin uskoa toimivani nyt toisin ja paremmin. Tämä puheenvuoro suvaitsevaisuuden puolesta osui ainakin minun kohdallani napakymppiin.

Onneksi ei niin mukavien ihmisten lisäksi Wonderissa on kuitenkin sellaisia henkilöitä, joita ei voi kuin rakastaa. Auggien perhe esimerkiksi on aivan uskomattoman ihana, mutta samaan aikaan realistinen. Kaikki se rakkaus joka heidän välillään oli on aivan käsinkosketeltavaa ja sai minut kyllä kyynelehtimään. Perheestä ei kuitenkaan oltu tehty liian täydellistä, eikä ongelmitta selvitä. Erityisesti minua kosketti Vian, Auggien isosiskon osuus.

Via on Auggieta viisi vuotta vanhempi ja tottunut elämään veljensä varjossa. Hän rakastaa Auggieta koko sydämestään, mutta ei aina haluaisi olla muistettu juuri tämän vuoksi. Auggie saa myös kotona suurimman osan huomiosta ja useaan otteeseen Via tuntee jääneensä laiminlyödyksi. Samaan aikaan hän kuitenkin tuntee syyllisyyttä tunteistaan, sillä tietää Auggiella olevan vaikeaa ja tämän tarvitsevan apua.

Minä pystyin samaistumaan Viaan todella vahvasti. Itse olen kolmesta sisaruksesta vanhin ja vaikka kaikki meistä ovat täysin terveitä, Vian tunteet tuntuivat tutuilta. Minua ja sisaruksiani on aina kohdeltu kotona täysin tasapuolisesti, mutta kaikki joilla on sisaruksia tietävät, ettei aina voi olla huomion keskipisteenä. Vaikka sisaruksiaan rakastaa, joskus on kateellinen ja vihainen. Vian osuus koskettikin minua todella syvältä.

Wonderia lukiessa pääseekin kokemaan koko tunneskaalan ja kaikki huipentuu pariin viimeiseen lukuun jolloin kirjaimellisesti itkin onnesta. En edes muista koska olen viimeksi ollut kirjan lopusta näin pakahtunut. Olin vain yksinkertaisesti niin onnellinen, että tuntui aivan kuin sydän halkeaisi kohta.

Wonder onkin ehdottomasti yksi parhaimpia kirjoja joita olen tänä vuonna lukenut. Kaunis, koskettava, realistinen ja toiveikas. Menkää ja lukekaa ihmiset!

Arvosana: ♣♣♣♣♣

Teos: Wonder
Kirjailija: R.J Palacio
Kustantaja: Corgi Childrens
Julkaisuvuosi: 2012
Sivuja: 315
Luettavaksi: omasta hyllystä

8 kommenttia:

  1. Jos tekisin Top5 listauksen tältä vuodelta niin Wonder olisi ehdottomasti siinä. Se on vaan niin loistava :) Mahtavaa että sinäkin pidit tästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä odotan kauhunsekaisella innolla tämän vuoden top-listan tekemistä (sellaisen kun aion tehdä), sillä olen lukenut niin paljon loistavia kirjoja :D Wonder on kyllä ansainnut paikkansa listalla myös täällä!

      Poista
  2. Tuo pitää kyllä lukea, niin paljon hyvää olen siitä kuullut. Voi kun se suomennettaisiin pian, paitsi että englanniksi lukeminenkin voisi olla hyvä idea. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen! Minäkin toivon, että suomennettaisiin niin useampi ihminen voisi lukea tämän! ;)

      Poista
  3. Nyt se on päätetty: tämä on ehdottomasti päästävä lukemaan!

    VastaaPoista
  4. Kuulostaa mielenkiintoiselta! Osaatko arvioda tämän kirjan kohdeyleisön, sillä olen monelta taholta kuullut että tämä on kirjoitettu lapsille?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen muuten kuullut tuon ja kyllä tämä mielestäni lapsillekin sopii. Minulla on itseasiassa sellainen kutina, että Wonder vetoaa kaikkiin iästä riippuen, tähän voi tarttua lapsi, nuori tai aikuinen.

      Poista

Kirjaneito kiittää kommentista! ;)