lauantai 14. maaliskuuta 2015

Lukupino ja muita ajatuksia

Toissapäivänä täytin 18 vuotta ja puhelin synttärikirjoista ja muista valtavista kirjakuormista joita olen parin viime kuukauden aikana hyllyyni ahtanut. (linkki) Komenttiboksissa räjähti sellainen onnittelutulva että vallan hämmästyin, kiitos kaikille onnitteilijoille vielä yhteisesti! Olette ihania ja piristitte päivääni. Tällä hetkellä rästissä on muutama arvostelu, mutta juuri nyt en ehdi paneutua niiden pariin. Näpeissä on kuitenkin sellainen kutina, että tahdon postata, höpötellä kirjoista ja vähän kaikesta muustakin.

Olen parin viime kuukauden aikana useaan otteeseen postaillut kuulumisiani milloin missäkin kiiressä, välillä toiveikkaana ja välillä epätoivoissani. Eivätkä kiireet ole vieläkään täysin helpottaneet, mutta ensi viikolla tippuu pari kiveä sydämeltä, kun maanantaina on hygieniaosaamisen testi (jonka toivottavasti läpäisen, olen raatanut pari kuukautta nettikurssin etätehtävien parissa) ja keskiviikkona soittotutkinto (jota pelkään ja josta stressaan tällä hetkellä todella paljon). Niiden jälkeen helpottaa huomattavasti, mutta koulu tulee kyllä pitämään kiireisenä edelleen.

Lukufiilis on tällä hetkellä erinomainen, joskin keskeneräisten kirjojen pino melkoisen suuri. Kokosin kuitenkin pinon niistä kirjoista, jotka juuri tällä hetkellä kiinnostavat eniten ja jotka toivon lähiviikkoina lukevani.

 
Helene Wecker: The Golem and the Djinni
Haruki Murakami: Norwegian Wood
Jane Austen: Kasvattitytön tarina
Sarah J. Maas: Crown of Midnight (Throne of Glass, #2)
Leslye Walton: The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender
 
Austen ja Murakami ovat molemmat kesken, muita olen vasta toiveikkaasti katsellut. Murakamista olen kuullut ylistystä taivaisiin saakka, mutta jossain 90 sivulla Norwegian Wood ei ole vielä minua lumonnut. Tällä hetkellä kirjan tunnelma lähinnä masentaa, mutta haluan ehdottomasti lukea loppuun, jotta voin muodostaa kunnollisen mielipiteen. Austenia taas luen kouluun ja vaikka Kasvattitytön tarina onkin ihanaa luettavaa, Fanny on päähenkilönä aika tylsä.
 
The Golem and the Djinni tarttui hiihtolomalla mukaani, sillä takannessa sitä kaupattiin Yösirkuksen faneille. Myyntikikka toimi ja haluan kuollakseni uppouta kirjaan. Sarah J. Maasin Throne of Glass ei täysin lumonnut minua, mutta toinen osa kiinnostaa kyllä, etenkin kun Ida naureskelee jo valmiiksi partaansa odottaessaan mitä ajattelen kirjan lopusta ja uteliaisuuteni on huipussaan. Mitä Maas oikein suunnittelee?

The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender on kuitenkin kirja josta olen ehkäpä innostunein, sillä olen kuullut siitä yksinomaan loistavia asioita ja halunnut lukea kirjan vaikka kuinka pitkään. En tiedä miksi, mutta jostain syystä en kuitenkaan tullut tehneeksi hankintaehdotusta kirjastoon. Eilen kuitenkin olin kirjastossa ja siellähän se yhtäkkiä hyllyssä oli! Kirjasto on ilmeisesti lukenut ajatuksiani, sillä kaappasin kirjan mukaani välittömästi ja odotan vain sopivaa hetkeä sen lukemiseen.

Olen myös ajatellut viime päivinä paljon. Ajatellut itseäni, omaa elämääni ja sitä mitä haluan olla. Mitään valaistumista en ole kokenut, enkä varmasti tulekaan kokemaan, mutta olo on hyvä. Tykkään siitä millainen olen ja omien ajatusten seurassa on kivaa. Välillä ahdistaa ja stressaa, mutta elämä noin itsessään on ihanaa. Selasin joku päivä kalenteriani ja takasivulla luki Oscar Wilde -lainaus, jonka olin jo ehtinyt unohtaa.

"Itsensä rakastaminen on elämänmittaisen romanssin alku."

Tämän haluan muistaa, Wildella oli sana hallussaan. Aloin myös kantaa mukanani äidiltäni synttärilahjaksi saamaani muistikirjaa, jos sinne vaikka päätyisi jokin ajatus joskus. Olen surkea pitämään päiväkirjaa, joten mitään säännöllistä en aio edes yrittää, mutta ajatus mustasta muistikirjasta laukun pohjalla kiehtoo.

Tämä bloggaus lähti vähän syvällisempään suuntaan kun etukäteen oli tarkoitus, mutta olkoon. Tajunnanvirtaa minä tänään lähdinkin kirjoittamaan. Nyt menen pakkamaan tavaroitani ennen kuin lähden yökyläilemään kaveriporukan kanssa. Illan teemana on lautapelit, on tämä hurja tämä 18-vuotiaan lauantai-ilta.

Ihanaa viikonloppua kaikille! Mitä kuuluu? Entä mitä kirjoja on kesken?

4 kommenttia:

  1. "Ida nauraa jo valmiiksi partaansa" -> puhkesin niin kovaan nauruun että oksat pois! :DD Kiitos kun teit päivästäni vielä astetta paremman :D

    Tsemppiä jännittävien suoritusten keskellä! :) Hurjasti olet kyllä viime aikoina touhunnut.

    Tänne kuuluu hyvää, olen ollut koko päivän niin hyvällä tuulella että ihan naurattaa! On tainnut iskeä postiivinen luova hulluus ;D Varmasti myös upealla säällä on osansa tässä fiiliksessä. Ihanaa kun tulee kevät! ^^ Narrin palvelija on ihan loppusuoralla, joten lukaisen sen loppuun vielä tänään. Sen jälkeen ajattelin aloittaa Justin Croninin Linnakkeen, Hengästyttää jo nyt, kun ajattelen millainen lukukokemus on luvassa. Ensimmäinen siirtokunta on niin huikea, ja tätä jatko-osaa on kehuttu vielä paremmaksi. Myös Shatter me katselee minua kutsuvasti, joten ehkä aloitan senkin tänään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, kiva jos piristi :D Kiitos! Sää on tosiaan ihana, minäkin huomaan piristyväni siitä. Shatter Me on ihan kivaa luettavaa, jään odottelemaan mielipidettäsi siitä :)

      Poista
  2. Onnea täysi-ikäisyydestä! :) Taisin missata mainitsemasi postauksen, mutta syytäkin itsekin kiireitä. Voi voi, vapaa-aika olisi nyt herkkua.

    Kuvassa olevat kirjat ovat suurimmaksi osin vieraita minulle. Norwegian Woodin toki tiedän, mutten ole lukenut. Mutta toivon, että kirjat ovat mielestäsi hyviä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiireet tosiaan rajoittavat bloigien lukua, minäkin olen missannut viime aikoina monia postauksia. Minäkin toivon että tulen pitämään kirjoista. :)

      Poista

Kirjaneito kiittää kommentista! ;)