maanantai 10. elokuuta 2015

Kirjaostoksia ja kirjahyllyn järjestelyä

Ei kellään olisi sellaista kätevää loitsua jolla saisi kirjat maagisesti mahtumaan niille varattuun rajalliseen tilaan? Minulla on kesätyörahoja, ostaisin sellaisen mielelläni, kiitos. Hyllyni ovat nimittäin tuhoutumisen tilassa. Ne ovat tehneet hidasta kuolemaa jo pitkään, kuolinsyynä ylensyönti, mutta nyt on oikeasti tullut raja vastaan. Ei mahdu.

Kaiken lisäksi tuhosin edellisen, järkevän järjestyksen heinäkuussa, kun päätin itsetuhoisesti järjestää hyllyni väreittäin. Olen halunnut kokeilla jotain uutta jo vähän aikaa. Pidän järjestyksestä valtavasti, on oudolla tavalla ihanaa kun kaikki sarjat ovat iloisessa epäjärjestyksessä, mutta valitettavasti järjestys ei ole yhtä taloudellinen kuin edellinen. Eikä asiaa auttanut se, että päätin suorittaa uudelleenorganisoinnin viikkoa ennen kuin kirjahyllyyni saapui kymmenen kirjaa lisää. Olenkin joutunut laajentamaan hyllyä pöydälle ja vaikka olen tällä hetkellä tyytyväinen esteettisesti sievään hyllyyn, jossa kaikki on sekaisin, tiedän tämän olevan lopun alkua. Kohta olen tilanteessa, jossa on valittava mahtuuko huoneeseen kirjat vai minä. (Näin liioitellen ilmaistuna.)

Olinkin melko epätoivoisessa tilassa muutaman viikon, kunnes pinosin kirjat joten kuten sievästi, tilasin lisää kirjoja ja päätin että ihan sama. Tykkään kirjoistani, en jaksa stressata siitä paljonko on lukematta ja minne ne mahtuvat. Elän iloisena järjestelmällisen kaaoksen keskellä. Minulla on uusi motto joka kuuluu näin: Ihmisellä ei voi koskaan olla liikaa kirjoja. On vain liian pieniä kirjahyllyjä. Tällä asenteella mennään.



Mutta sitten niihin kirjoihin, joita on tullut viimeaikoina osteltua. Sanotaanko vaikka, että lakkoilun loppuminen yhdistettynä kesätyörahoihin ja nettipankkitunnuksiin on saanut aikaan Adlibris-shoppailua ja muuten minulla esiintyy pahanlaatuista ai kappas kirja ei maksa paljoa ostanpa tässä kun kerran kävelin kaupan ohi -oireilua. Oletteko valmiit kuvavyöryyn?

Seuraavista kuvista kuuluu kaikki kunnia siskolleni Maijalle (Jään kunnes tuuli kääntyy). Pyysin puoliksi leikillä josko hän haluaisi ottaa minulle kirjakuvia ja seuraavan tunnin ajan sain seurata vastavalosuojan ja muiden hienouksien kanssa leikkimistä. Karsimisessa olikin hiukan hommaa, yleensä minulla on muutama kuva joista valitsen sen joka ei tärähtänyt, nyt karsin monen laadukkaamman otoksen välillä.





Patrick Rothfuss: Viisaan miehen pelko (Kuninkaansurmaajan kronikka, #2)
Marie Rutkoski: The Winner's Crime (The Winner's Trilogy, #2)
Albert Camus: Sivullinen
Cecilia Samartin: Senor Peregrino
Mark Haddon: Yöllisen koiran merkillinen tapaus

Nämä kaikki ovat kesäkuun lopun tai heinäkuun alkupään ostoksia. Rothfussin Viisaan miehen pelko oli odottamani uutuuskirja ja The Winner's Crime jatko-osa lukumaratonin aikana lukemalleni trilogian avausosalle. Sivullinen tarttui Kirja-Kärkkäiseltä matkaan heräteostoksena kun oli aletarrakin. Kaksi viimeistä äitini osti minulle joltain Turun kirpputorilta muutamalla eurolla. 


Rainbow Rowell: Attachments
V.E Schwab: A Darker Shade of Magic (A Darker Shade of Magic, #1)
David Levithan: Two Boys Kissing
V.E Schwab: Vicious
Benjamin Alire Sáenz: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Adam Silvera: More Happy Than Not
Melina Marchetta: Quintana of Charyn (The Lumatere Chronicles, #3)
Melina Marchetta: Froi of the Exiles (The Lumatere Chronicles, #2)
Melina Marchetta: Finnikin of the Rock (The Lumatere Chronicles, #1)
Sabaa Tahir: An Ember in the Ashes (An Ember in the Ashes, #1)

Tämä on se kuuluisa palkkapäivän kirjatilaus josta olen puhunut. pariin otteeseen. Rikastumisen huumassa päätin viimein tilata läjällisen kirjoja, joista osan perään olen haikaillut yli vuoden. Eikä kyllä mennyt hukkaan, kymmenestä kirjasta neljä oli jo aikaisemmin lukemiani ja kuudesta lukemattomasta olen lukenut jo viisi. 





Jonas Gardell: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin: 1. Rakkaus
Jonas Gardell: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin: 2. Sairaus
Tatu Kokko: RobMcCool ja Krimin jalokivi
Emily St. John Mandel: Station Eleven
Lewis Carroll: Alicen seikkailut ihmemaassa

Luin Jonas Gardellin trilogian aivan loppuvuodesta 2014 ja olen siitä lähtien himoinnut trilogiaa omaan hyllyyni saakka. Kuopiossa (kesäretki kavereiden kanssa) kaksi ensimmäistä osa osuivat Kirjatorilla vastaan alelappujen kanssa enkä voinut vastustaa. RobMcCool ja Krimin jalokivi on minulle tarjottu arvostelukappale jonka otin vastaan. Arvostelukappalepolitiikasta tulee lisää vielä myöhemmin. Kaksi viimeistä taas ovat Akateemisesta ostettuja eräänä kauniina päivänä kun Susi (Sanokaa vain Sudeksi) ja Celestine (Lasisipulissa) olivat Tampereella käymässä ja yhteisellä Akateemisen reissulla saatoin hyvin keksiä itselleni tekosyyn ostaa pari kirjaa. 


Oscar Wilde: Nothing... Except My Genius: The Wit and Wisdom of Oscar Wilde
Oscar Wilde: Naamioiden totuus ja muita esseitä
Oscar Wilde: The Plays of Oscar Wilde
Morgan Matson: Amy and Roger's Epic Detour
Patrick Nes: More Than This

Tämä viimeinen läjä (kuulitteko, viimeinen) on Adlibris osa kaksi. Tuli seuraava palkkapäivä ja päätin, että tarvitsen elämääni lisää Oscar Wildea. Kuten arvata sattaa, mukaan tarttui vähän muutakin, mutta etupäässä sitä Oscar Wildea. 

Tässäpä näitä. Olen vajoamassa hulluuteen ja koska tämä postaus on jo nyt liian pitkä taidan suosiolla jättää höpöttelyt tähän. Huomenna alkaa koulu, motivaatio pakkasen puolella enkä ole koko päivänä tehnyt mitään järkevää. Näkemiin. (Olkaa kilttejä ja sanokaa, että tekin olette ostaneet jotain niin en tunne itseäni niin heikkotahtoiseksi.)

36 kommenttia:

  1. Wou hei :D Wow.

    Sun kirjahylly on ihana. En kestä. Se on niin kaunis....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :3 Välitän sille sun kohteliaisuuden.

      Poista
  2. Olen ostanut käteeni lykätyn Clockwork princessin ;) Mutta komeita kasoja, ei voi muuta sanoa. Kirjat on aikasta kivoja juttuja.

    Ja olen kuullut huhuja, että jossain päin Suomea koulut alkavat vasta keskiviikkona :D (Lällälää)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myönnän olleeni aika päättäväinen painostaja ostohetkellä :D Mutta hei, sä halusit sen kuitenkin. Kirjat tosiaan on kivoja.

      Te siellä pohjoisemmassa ootte tollasia laiskureita. ;) Mulla oli kyllä niin kiva eka päivä etten jaksa ees olla kateellinen.

      Poista
  3. Minä ostan tosi harvoin kirjoja, varsinkin kun emmin aina ostaessa mitä tahansa, mutta olisi kyllä kiva ostaa :) Kirjahyllyt jäävät tosin tässäkin osoitteessa liian ahtaaksi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan hyvä, että harkitset ostohetkellä :D Minäkään en ole aina ollut tällainen kahjo, mutta viimeisen parin vuoden aikana homma on vaan lähtenyt käsistä. Kirjahyllyissä ei kyllä ikinä ole liikaa tilaa.

      Poista
  4. Vau! Sulla on tosi hyvännäköinen kirjahylly :)

    VastaaPoista
  5. Aika komea pino (ja upea kirjahylly!) :D Minä nyt viimein raaskin tehdä tilauksen Adlibrikseen ehtiäkseni pari teosta kesäalesta napata mukaani. Olen nyt kesän aikana hankkinut ennätysvähän kirjoja säästölinjan takia, mutta näitä muutamia kesän ajan hankitoja en ole voinut välttää. Odottelen pitkästä aikaa kirjatilausta saapuvaksi ja tätä malttamattoman kaipauksen sekaista tunnetta on ollut ikävä!

    Hyvää koulunalkua ja onnea YO-kokeisiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnittelut säästölinjan pitämisestä! (Mitäpä sitä jokaista kirjaa laskemaan, kyllä sitä nyt joskus täytyy hankkia uutta luettavaa.) Kirjatilauksen odottaminen on kyllä ihanaa, minäkin eilen juoksin postilaatikolle kun kuulin sen kolahduksen ja viimeinen kirjahan siellä odotti. :3

      Poista
  6. Tuo lause on ihana! Itselläni ei edes ole montaa kirjaa, joten tuo kirjahylly ongelma ei ole minulle (vielä) kovinkaan tuttu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kyllä se kuule hylly alkaa nopeasti täyttyä sitten kun kerran pääsee ostelun makuun.

      Poista
  7. Oi, tuo väreittäin järjestely on kyllä nätti! Mulla on kans hiukan ahdasta kirjahyllyssä..

    VastaaPoista
  8. No jo on komea pinkka! :D Itse en ole ostanut kirjan kirjaa sen jälkeen kuin päätin pitää ostolakkoa kirjojen suhteen ja ellen ihan väärin muista niin kohta tulee puolisen vuotta täyteen. Tänään olisi tehnyt mieli ostaa suomalaisesta Kuin surmaisi satakielen ja tämän jatko-osan (koska ne uudet kannet ovat mielestäni mielettömän hienot), mutta en jostain syystä sitten kehdannut.. Mukavaa kouluvuoden alkua ja onnea yo-kokeisiin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy kyllä nostaa hattua itsehillinnällesi :D Minä en pystyisi olemaan puolta vuotta ostamatta kirjan kirjaa. Nuo mainitsemasi uudet painokset ovat minustakin kauniit, juuri tänään niitä viimeksi kaihoten katselin... Kiitos!

      Poista
  9. Mottosi on kyllä osuva. Tänä kesänä heivasin pöydän vintille ja hankin paikalle kaksi uutta kirjahyllyä, ''liikaa'' on tullut kirjoja hankittua ja kaiken kukkuraksi lähiaikoina sukulaiseltani tulee useamman kirjan lahjoitus, joita hän ei enää tarvitse.

    Camusin Sivullinen on loppujen lopuksi hyvä, vaikka lukiessa en pitänytkään juuri yhtään. Sen merkitykset aukenivat vasta myöhemmin. Ja minäkin olen havitellut Gardellin trilogian osia kovakantisina, mutta niihin ei ole vielä kukkaron nyörit auenneet. En halua niitä pokkareina ja kovakantiset sopisivat paremmin Gardell-jononi jatkoksi.

    Minulla on luonnoksissa roikkumassa saman aiheinen postaus, joten ehkä siitä on apua heikkotahtoisuuskuvitteluissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Gardellin trilogia on kyllä normaalihintaisena todella kallis. Minäkin halusin omani nimenomaan kovakantisina, ne ovat paljon nätimmät kuin pokkareina.

      Oih jee odotan sitten sitä ja saan uskoa tulevaisuuteen. :D

      Poista
  10. Juuri eilen tilasin 5 kirjaa Adlibriksestä. Ja lahjakortilla aion tilata jossain vaiheessa tämän syksyn uutuuksia. Omia kirjoja on lukematta ennestäänkin tarpeeksi, mutta haluan silti tietyt kirjat omaksi. Yöpöydällä on kirjastolainoja ja ystävältä lainattuja pokkareita. Nyt jo tiedän, vaikka kuinka monta kirjaa, jotka haluan lainata ja lukea. Minun osaani kirjahyllystä mahtuu vielä, mutta kyllä aion kirjoja ostaa, erityisesti käännöskirjallisuutta, että sitä jatkossakin suomennettaisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin haluan nimenomaan omistaa tietyt kirjat, lempparit ainakin. Kirjahylly tosiaan täyttyy aina ennemmin tai myöhemmin, mutta hyvä, että sinä et ole vielä täysin nurkkaan ajettu. :)

      Poista
  11. Kirjahyllytilaa ei koskaan ole tarpeeksi! Huokaus! Värijärjestys ei varmaankaan onnistuisi minulla, suurta huolta järjestyksen aikaan saamisessa aiheuttaa myös perin erikokoset niteet. Vaan kyllä niistä kirjoista on niin paljon iloakin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kertoa, että kirjojen erikokoisuus aiheutti melkoisesti päänvaivaa tätä kirjahyllytetristä pelatessa... :D Kirjoista tosiaan on niin paljon iloa, että olen valmis kärsimään vähän tuskaa ja vaivaa.

      Poista
  12. Tuttuja ovat oireet, toden totta! :D Olen kuitenkin onnistunut välttämään Adlibristä kesän ajan. Mutta sitten kun olen taas Joensuussa, minua ei pidättele mikään! Odotan jo naurunsekaisella kauhulla, millaisen määrän kirjoja tällä kertaa tilaan... :D Mutta on noita kirjapinoja aina yhtä ihanaa katsella <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanopa muuta, itse olen fiilistellyt pinojeni parissa monta viikkoa... :D Kerro ihmeessä sitten mitä päädyt tilaamaan, minä ainakin olen utelias kuulemaan.

      Poista
  13. Mulla loppuu kans kirjahyllytila ja voi kyllä onhan noita hankintoja tullut tehtyä pitkin kesää mut nyt huomenna alkaa koulu joten ei ole niin paljon aikaa kierrellä kauppoja mikä rahan kannalta on ihan hyvä . Kirjahyllyjuttuja on aina ihana kattoa ja sun blogi on muutenkin ilo silmälle. Tykkään sun tyylistä kirjottaa :) ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tosiaan niistä kaupoista pysyisi poissa niin auttaisi vähän, mutta kun minä aina löydän itseni sieltä... :D Minullakin alkoi tänään koulu, joten katsotaan paljonko jää taas aikaa sille. Ja voi kiitos, ihana kuulla! <3

      Poista
  14. Uuh, komeita pinoja! :) Kyllähän jonkinmoinen saalis on taas itsellänikin odottamassa esittelyä, mutta onneksi olen sentään onnistunut löytämään jonkinlaisen itsehillinnän aiemman hullun hamstrauskauden jälkeen. Jos lukee 70 kirjaa vuodessa ja ostaa 215 niin ei se pidemmän päälle oikein toimi... :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah :D Minulla on kirjahyllyssä onneksi vielä suurin osa luettuja kirjoja, mutta katsotaan mihin tilanne tulevien vuosien aikana kehittyy. Jään odotteleman saaliisi esittelyä!

      Poista
  15. Upea kirjahylly! Olen itsekin haaveillut uudesta järjestyksestä (tavallaan, tai oikeamminkin uudesta kirjahyllystä, minulla on sama ongelma kuin sinulla -_-). Tuo värijärjestys näyttää kivalta, mutta minulla ei oikein taida olla tarpeeksi värikkäitä kirjoja :D Tällä hetkellä kirjani ovatkin aakkosjärjestyksessä kirjastomaisesti (tuleva kirjastotäti ilmoittautuu xD Olen myös harkinnut kirjojeni päällystämistä, ihan vain sen takia koska se on hauskaa hommaa). Uudelle kirjahyllylle olisi kyllä kaikkein eniten tarvetta. Onneksi en sentän ihan noin paljon kirjoja hanki edes vuodessa joten hyllyni täytyy hitaasti, mutta varmasti. Ostettavaa kyllä olisi mutta rahaa ei ja pihinä sitä ei raaski käyttääkään vaikka sitä joskus vahingossa olisi xD

    -Lilli-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minäkin olen joskus miettinyt aakkosjärjestystä, mutta kun hyllyt ovat niin eri korkuisia eivätkä kaikki kirjat mahdu kaikille niin en ole jaksanut. Ehkä joskus. ;) Pieni pihiys on vain hyvä juttu, minä en ole koskaan elämässäni ollut näin rikas kesätöiden ansiosta, joten sillä rahoitan tämän hulluuden. :D

      Poista
  16. Oi, rakastan kirjakuvia! Varsinkin tuollaisia pursuilevia hyllyjä ja korkeita pinoja :)

    Ja samaa ahtautta on havaittavissa omissa kirjahyllyissä. Kerroinkin toisaalla, että siirtelin kirjahyllyjä pois makuuhuoneesta pois tieltä, kun piti irrottaa tapetteja seinistä. Tyhjensin hyllyn lipaston päälle, mutta kun yritin mahduttaa kirjat takaisin hyllyyn, niin en onnistunutkaan! Hylly on täynnä, mutta kirjoja on vielä kolme pinoa hyllyn vieressä. Toinen hylly muutti korjauksen jälkeen muotoaan niin, etteivät kirjat mahtuneet entisille paikoilleen ja jotenkin mulla jäi hyllyjen täyttymisen jälkeen 14 kirjaa yli…

    Hyllytilaa tarvitsisin lisää, mutta en keksi, minne meillä mahtuisi enempää hyllyjä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minäkin :D Niitä on myös kiva ottaa, vaikka nyt kunnia siskolle kuuluukin. Minulla on ihan sama ongelma, huoneesen ei lisää hyllyä mahdu, joten pitää keksiä hätäratkaisu toisensa jälkeen.

      Poista
  17. Ihania kirjaostoksia! Toivon että itsekin nyt löytäisin jotain uusia hyviä kirjoja kirjahyllyäni koristamaan... :) Toi sun kirjahyllysi on kyllä tosi hieno, nyt varmaan alkaa mullakin tän innoittamana hyllyn siivous/järjestelyprojekti.(:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnea kirjojen metsästykseen! Kirjahyllyn järjestely on kyllä mukavaa. :)

      Poista
  18. Hauskan näköinen kirjahyllysysteemi. Vaikka värijärjestys ei ikinä sopisi luonteelleni, näyttää se silti kivalta. Ja kirjakaaos on aina kaunista :D

    Hyviä löytöjä olet tehnyt. Itse olen pyrkinyt maltillisuuteen (niin koska?) ja Tukholmastakin ostin vain pari kirjaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin ajattelin pitkään, etten ikinä voisi järjestää väreittäin koska sarjat joutuisivat hajotetuiksi. No, kuinkas sitten kävikään :D Kirjakaaos on nimenomaan kaunista. Onnittelut maltillisuudesta! ;)

      Poista

Kirjaneito kiittää kommentista! ;)